• K9 Kutyaegészség - Immunerősítő, porcerősítő termékek kutyáknak.

Túrázás kutyával

Túrázás kutyával 1024 576 Kutyaegészség

Túrázás kutyával, sőt kéktúrázás kutyával

A túrázás kutyával remek móka. Pláne, ha van valami konkrét célod, legyőzendő távod. Mi 2018. április elején elkezdtük az Országos Kékúrát, amit mindenképp a kutyánkkal szerettünk volna végig csinálni. Az elején voltak bennünk kétségek. Viszont most, hogy már csak 176 km van hátra, biztosan állíthatom, hogy felesleges volt az aggodalom. Túrára fel az ebzettel!

Ha túrázol, fontos, hogy ismerd a túristajelzések jelentését.

Túrázás kutyával – Ami szerintünk fontos kellék (nem csak a kéktúrához):

• Kutyával túrázni Országos Kéktúra

Rockenbauer Pál – Országos Kéktúra

Víz, az első alkalommal vigyetek annyit, amennyit bírtok és úgy is meglátjátok, hogy mennyi kell a kutyátoknak az adott hőmérsékleten és nem utolsó sorban a teljesítendő szintkülönbség alapján.
    Amennyire tudjátok indulás előtt ellenőrizzétek a tervezett túraútvonal körüli forrásokat, patakokat, főleg, ha hosszabb távra mentek. Erre jó lehet a Google Maps is, de ami egészen pontosan jelöl ilyeneket, az a telefonra letölthető HUMAP nevű alkalmazás. (Ez egyébként nagyon jó kis app, a térképe tartalmazza a túristajelzéseket is.) Elvileg vannak még utcai kék kutak is, de gyakran futottunk nem működőbe – erre inkább ne számítsatok olyan nagyon. Egyébként az utcai kutakhoz is van nagyon jó térkép, amit Nóri, a túratársunk (Hozz ki többet a kutyádból facebook csoport vezetője) meg is talált. www.kozkutak.hu

• Oltási könyv
  • Jutalomfalat (Hivatalosan pórázon lehet a kutyákkal az erdőben kirándulni, de ha még is elengeded, akkor jól jöhet.)
  • Síp (Nemcsak kutya esetében, de vaddisznósabb részeken is jól jöhet a vadállatok figyelmeztetésére, hogy ott jártok, ne jöjjenek felétek.)
  • Nedves törlő, ha jellemző a kutyádra a mindenféle fincsiségbe fetrengés.
  • Láthatósági mellény + világító nyakörv + fényvisszaverős póráz, elemlámpa, fejlámpa, kinek mije van, hátrafelé macskaszem, biciklis lámpa, stb. Nem minden szakasznál, de gyakran előfordul, hogy autóút szélén halad a kéktúra. Fontos, hogy látszódjatok!
  • Telefonszámos biléta – mi a hímzett nyakörvben hiszünk, így tuti van rajta telefonszám (Vagusdogs-nál csináltattuk, de van olyan is, amibe én hímeztem). Az állatorvosnál ellenőrizzétek, hogy a kutyában lévő chip rendben van-e, megfelelő telefonszám és email cím van-e hozzárendelve.
  • Szájkosár, ha kék túráznátok és tömegközlekedési eszközt vennétek igénybe.
  • Kullancs-szúnyog-bolha-légy-védelem a kutyának (Nálunk Nexgard Spectra)
  • Kullancscsipesz, bio szúnyogriasztó spray
  • Pótpóráz, akár pótnyakörv (Nekünk eddig nem kellett, de a minap találtunk egy kutyát és míg megérkezett a gazdája, addig jó volt a pótpóráz.)
  • Hűtőmellény, ha nyáron is túráznátok, vagy még több víz a kutya itatásához, hűtéséhez.
  • Törölköző, ha esős az idő, a kutya letörlésére a túra végén.
  • Kutyacipő. Nálunk már az is bevált, ha a szőrt rendszeresen levágjuk a tappancs párnái közül és a lábszárán is ritkítjuk a szőrt. Ez csak hosszabb szőrű kutyáknál okoz inkább gondot sáros, havas időben. 😉

Túraruházat

Ami nekünk bevált:

• Tényleg kényelmes, időjárásnak megfelelő cipő
  • Tényleg jó túra zokni, ami nem csúszkál folyton
  • Esős időben legalább vízlepergető nadrág
  • Esős, szeles időben szél- és vízálló „héj”-nadrág
  • Szél és esődzseki
  • Hátizsák, aminek hálós a hátrésze és eltartja a hátadtól a táskát így nem ázik át az izzadságodtól (mert izzadni tuti fogsz 😉)
  • Levágott lábujj körmök
  • Sapka, fülvédő, kesztyű
  • Kamásli

Sokáig kutattuk, olvasgattuk a különböző posztokat, hogy milyen az ideális ruházat a hidegebb napokra.

Nekünk ez a “rétegrend” vált be télen:

• Hosszú ujjú merinói gyapjú túra aláöltöző
  • Polár mellény (cipzáros)
  • Polár hosszú ujjú (cipzáros)
  • Szél- és esőkabát kapucnival

Réteges öltözködés

A legfontosabb valóban a réteges öltözködés. És egyik réteg se legyen vastag. Inkább több pulóver legyen nálad. Így lehet rétegeket levenni, ha hegynek felfelé megyünk és visszavenni, ha lefelé vagy közúton gyalogolunk. Mert bizony, azon is megy a kék túra. Nem az a jellemző, de Nyugat-Magyarországon akad jó pár ilyen szakasz.

Egyébként, ha van lehetőségetek, a nyugati országrésszel kezdjetek. A keleti sokkal „combosabb”. 😊
A keleti országrészben van a Mátra, a Zemplényi-hegység… Ezzel szerintem mindent elmondtam. (A Mátra egyik szakaszát csak EKG-nak hívtuk.)

Túrafelszerelés beszerzési pontjai (nem szponzorált tartalom, csak jó fejek vagyunk)

Budapesten a Váci úti Mountexben vettünk tényleg kényelmes, tartós (ellenben roppant drága) téli bakancsokat. Talán tavasszal érdemes menni, akkor van akciójuk. A szentendrei Outlet-jük is jó, de az eladók hozzáértőbbnek tűntek a Váci úton. (Szentendrén sajnos adtak el nekem városi bakancsot túrázásra, ami 6-8 km után kicsinálta a lábamat, szóval ott óvatosan!)

A tavaszi-őszi szezonra a Sarkcsillag üzletben vettünk akciós vízálló terepfutócipőt és sima túracipőt. Ott kaptunk szakmai segítséget is. A nadrág akkor válik fontossá, ha biztosan fogtok rendszeresen túrázni, mert egyébként egy farmer is megteszi (nekem).

És ami nagyon meglepő tapasztalat volt, hogy ha esőt mondanak, akkor az esernyő roppant jól tud jönni. Az esetek nagy részében gond nélkül lehet akár esernyővel is túrázni.

Kéktúráról általában, túrák felosztása, szakaszok bontása

Nagyon fontos!!! Az Országos Kék Túra NEM körtúra! Ezért vagy 2 autó, vagy busz, vagy vonat. Vagy környékbeli taxi, vagy bármilyen személyszállításra alkalmas bárki, aki visszavisz az autótokhoz. Vagy aki nagyon lelkes, oda-vissza is sétálhat. 😊

Kéktúra app

A Kéktúra app letöltése erősen javasolt.

Például láthatjátok az online térképen, hogy rajta vagytok-e az útvonalon, ha éppen nem látnátok a kék túra jelzést fán, kövön, bármin. Ez azért nem annyira jellemző, de előfordul. Eddig talán 2x futottunk ilyesmibe bele.

Ahhoz is nagyon hasznos, hogy induláskor tudjátok, merre is megy a napi szakasz, a jó irányt válasszatok a kéken… Nekünk sikerült a 32 km-es túrából 39 km-t csinálni. Nagyon nem mindegy. 😊

Az appon ki tudod pipálni a teljesített távokat. Láthatod, hogy milyen távolságra vagy a következő pecsételő helytől, vagy attól a pecsétponttól, amit kiválasztasz. Vagy kellően megijesztheted magad a rád váró táv szintkülönbségével. Mert ezt is mutatja.

Kéktúra igazoló pecsétek

Túrázás kutyával

Kéktúra igazoló füzet

Kék túra pecsétgyűjtő füzet beszerzése kötelező. Már ha szeretnétek teljesíteni az Országos Kéktúrát. Erősen javasolt a festékpárna is, mert majdnem biztos, hogy nincs a pecséttárolóban. A pecsételő pont időnként nincs a kék túra útvonalon. Van, hogy akár 0,5 – 1,5 km-t is le kell térni a Kékről, hogy pecsételj. De ezt mind mutatja a kék túra app, illetve számos helyen táblák is jelzik, vagy a felfestés. Érdemes figyelni, mert egy ilyen „benézés” miatt mi egy alkalommal (nyilván a Mátrában, hol máshol) kétszer másztunk meg egy hegyet…

Javaslom, hogy először a lakóhelyhez közeli részekkel kezdjétek. Így ki tudjátok próbálni mennyire megy az autó/autók-kutyák logisztikázása.

Mi Budapest és környékiek vagyunk, így mi ezen a részen kezdtük. Alapvetően a Nyugatról-Keletre irányt követve. Volt, amikor ketten (+ 4lábú), de jellemzően legalább hárman vagy még többen voltunk. A nyugati oldalon 2 órás autóút volt a lélektani határ, amit még 1 naposként oldottunk meg. Utána már csak 2 napos meneteket terveztünk. Több napos túráknál igyekeztünk a ránk váró távok közepén keresni szállást.
Jellemzően pecséttől-pecsétig mentünk, de volt olyan is, hogy meg kellett törnünk. Ilyen esetben GoogleMaps és OsmAnd segítségével lehet tervezni.

Túrázás kutyával – fontos:

Ha nem szoktál kutyáddal túrázni, kirándulni, akkor először azzal kezd, hogy 5-8 km-es távokra elmentek. Vagy ahogy korábban is írtam, a kék túra egy hozzátok közeli szakaszával kezdjétek. Ha jó kondícióban van a 4lábú haverod, akkor igazából csak a humán részlegen múlik mi történik, hány pecsét kerül be egy túra alatt a gyűjtőfüzetbe.

További sportokért, ötletekért látogassatok el kutyás életmód oldalunkra.

Hírlevél

Szeretne értesülni a legújabb hasznos cikkeinkről, új termékeinkről?

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy időnként egy-egy emailben összefoglalva elküldhessük az újdonságokat!

Honlapunk süti (cookie) fájlokat használ a honlap egyes funkcióihoz, biztonsághoz és a felhasználói élmény biztosításához, melyeket a gépén tárol és sajnos szükségesek az oldal használatához. Az oldal használatával Ön hozzájárul ezen cookie-k kezeléséhez.